ONDERHOUD EN HERSTELLING VAN OLDTIMERS

We hoeven het u niet te vertellen, een oude wagen heeft onderhoud nodig, meer zelfs dan we gewend zijn aan onze moderne wagens waar we dagelijks mee rijden. Niet alleen frequenter maar ook met een totaal andere aanpak dan nieuwe auto's, we kunnen het weten, we werken aan beide. Geen OBD stekker om de computer aan te sluiten en foutcodes te lezen in een oldtimer, of toch...?

Motor, ontsteking, brandstofsysteem...

Q-lab maakt gebruikt van een gemoderniseerd en aangepast modulair computersysteem (SUN MCS2000 SL) voor een uitgebreide diagnose en afstelling van de motor.

Uiteraard heeft een oldtimer geen OBD stekker, maar de MCS2000 wordt met behulp van aparte kabels aangesloten op de essentiële componenten van de wagen.

Zo kunnen verschillende tests uitgevoerd worden op korte tijd: de volledige ontsteking, het startsysteem, het ladingsysteem, de batterij, cilinderbalanstest en 4 gasmeting van de uitlaatgassen.

Met onze eigen vermogen bank zijn we in staat in een enkele acceleratie van 1500 T/min tot een maximaal aanvaardbaar toerental het vermogen te meten van de wagen in oorspronkelijke staat. Als we het gegenereerde vermogen vergelijken met de specificaties van de constructeur geeft dit al snel een indicatie van de algehele staat van de motor en bijhorende systemen. Liggen de prestaties ver uit de buurt van de fabriekswaarden kan men ervan uitgaan dat er wat mis is met het brandstof en/of ontstekingsysteem of dat er sprake is van andere onderliggende mechanische problemen. Na de diagnose en herstelling voeren we terug dezelfde metingen uit, wij en u hebben dan zwart op wit de resultaten voor en na.

Motor, ontsteking, brandstofsysteem... Q-Lab Classic Cars

Aandrijving

Onderdelen van de aandrijving vragen vaak nog om OLD SCHOOL behandeling bij een oldtimer. Hier komt vooral ervaring, gevoel en goed gehoor aan bod. Bij eventuele bijgeluiden of abnormaal lawaai kan Q-lab nog altijd gebruik maken van de chassis-ears. Dit is een tool waarbij klemmetjes met microfoontjes op verschillende onderdelen kunnen worden geplaatst om zo het geluid te lokaliseren tijdens het rijden en verdere diagnose te stellen indien nodig. Het ontbreekt ons niet aan de nodige kennis en vaardigheden om herstellingen of revisie uit te voeren aan de koppeling, versnellingsbak of achteras mocht dit nodig zijn.

Remmen, ophanging, besturing ... Q-Lab Classic Cars

Remmen, ophanging, besturing

Q-lab beschikt over een ophanging en remtestbank, we meten in enkele minuten de maximale remkracht, ovaliteit en het evenwicht van de remkracht per as, het gewicht van het voertuig en het wegcontact. Dus ook de staat en het evenwicht van de schokbrekers. Vanzelfsprekend wordt dit aangevuld met bijhorende controles van dikte/staat van de remvoering en remschijven/trommels, lekkages, staat remslangen/stofhoezen, remvloeistof enz.

Componenten van de besturing worden op de hefbrug visueel en manueel gecontroleerd op speling en slijtage.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien bij oudere voertuigen is de sporing. Niet onbelangrijk voor de veiligheid, weggedrag, bandenslijtage en verbruik. Om nog maar te zwijgen over de extra belasting van de assen, bussen en gewrichten bij een foutieve sporing. Met het SUN 3D uitlijnsysteem kunnen we controleren en afstellen tot op 1/100 van een graad of 1/60 van een minuut. Het SUN 3D meetsysteem levert ons wederom gegevens voor en na de uitlijning. Het is een noodzaak alvorens uit te lijnen er zeker van te zijn dat alle rubber bussen in goede staat zijn en kogelgewrichten spelingsvrij zijn. Ook dit nemen we voor onze rekening.

Olie, vetten, additieven

Onze Knowhow heeft ons ertoe gebracht om samen met enkele sterke partners een volledig gamma oliën, vetten en additieven te ontwikkelen onder Private Label. Een gamma breed genoeg om zowel Pre-war voertuigen welke een mono grade olie SAE40 nodig hebben als young-timers met een volledig synthetische 10W/60 Racing olie te kunnen bedienen. Maar compact genoeg zonder overlappende producten om als leek het overzicht te kunnen behouden. Vloeistoffen voor een standaard oliewissel tot volledige vervanging van alle vloeistoffen bij een Barn-find met jaren stilstand of een samengesteld pakket producten om mee te nemen op Rally, Q-lab heeft het.

Alle producten zijn stuk voor stuk specifiek samengesteld op basis van zuiver hoog kwalitatieve minerale basis oliën voor de monograde's tot volledig synthetische oliën voor de 10W/60 Racing olie. Elk type van olie is aangevuld met een pakket aan additieven samengesteld in samenwerking met Q-lab, de fabrikant, experten en erkende labo's om zo voor iedere oldtimer en toepassing een specifieke olie te bekomen. Ons gamma bevat mono grade en multi grade minerale en synthetische motorolie, versnellingsbak en achteras olie, remolie, carburator olie, lager en chassisvetten, koelvloeistoffen en antivries, loodvervangers en lekstoppers bij pech. Kortom alles wat u nodig heeft om uw oldtimer gesmeerd te laten lopen.

Motor, ontsteking, brandstofsysteem... Q-Lab Classic Cars

DRIVE-IN OLDTIMERSTALLING

"Drive-in" en rijd met uw classic-car weer buiten.

Q-lab Classic Cars